Istanbul

Færøerne

Årets dame tur gik til Færøerne, og det var bestemt et virkeligt godt valg!

Vi havde lejet en lejlighed via hotels, som lå ca en kilometer fra Thorshavns centrum. Det fungerede super godt.

Thorshavn er hyggelig! Den emmer af en dejlig ro, virkelig frisk luft og fantastisk hyggelig stemning.

Allerede da vi skulle lande kom den helt enestående landskab frem. Selve landingen var dog noget af en omgang! Flyet blev nærmest slynget fra side til side og for os danske damer var det ret vildt. Der sad dog en færøsk familie foran os, som sagde, at det var ingenting i forhold til, hvad det kunne være….

Vi kom ned og steg ud af flyveren til smukke bjerge.

Turen med taxaen til hotellet var virkelig smuk! Vi kom forbi de smukkeste bjerge med små vandfald, der trillede ned som de fineste vandfald. Vi sad med næsen klistret mod vinduet hele turen.

Den søde taxichauffør tog en lille afstikker oppe i bjergene og gav os en smagsprøve på, hvad der ventede os. Det var så smukt!

Den første dag brugte vi i Torshavn og fik set de fleste af byens seværdigheder.

Domkirken som stikker smukt op over byens tage var desværre lukket for turister. Men vi gik en tur derop alligevel.

Den gamle bydel Tinganes, hvor byens ældste huse med deres charmerende smalle gader og det fine græstag, var bare så fin. Det er super hyggeligt og spændende at gå rundt blandt de fine små huse. Det siges at de første norske kollonister grandlagde deres ting her i 825.

Det fine lille fyr i Torshavn Skansin er en historisk fæstning. Kanonerne står her stadig og området er et rigtig fint lille sted til fx en picnic.

Herfra er der en smuk udsigt ud over vandet.

Vi havde læst, at der skulle ligge et vandfald lige udenfor byen, og den måtte vi da besøge. Vi blev absolut ikke skuffede!

Svartafoss er et smukt vandfald, som ligger i de skønneste omgivelser! Det er så smukt derude og en spadseretur er bestemt at anbefale. Det er så grønt, så smukt og idyllisk.

Thorshavn har en masse hyggelige steder, hvor man kan få aftenen til at gå. Zirkus Bar er en hel speciel oplevelse. Det er pyntet i sigøjner stil og er ret så hyggeligt.

Der findes irish pub, karaoke Bar og mange hyggelige spisesteder.

Når vi er på disse ture bestiller vi altid en guidet tur hjemmefra. Det havde vi selvfølgelig også gjort denne gang.

I år var vores guide Thomas. Thomas var en virkelig behagelig guide, som kunne svare på alt, hvad vi havde på hjerte. Han gav sig tid til, at vi kunne se, spørge og tage billeder. Det var super rart!

Første stop var Kirkjubøur.

Kirkjubøur er færøernes vigtigste historiske sted! Man mener at byens historie går helt tilbage til vikingetiden.

Byen består af fine sorte træhuse med røde vinduer. Det er så fint og smukt et sted.

Olavkirken blev opført i 1200 tallet og står så fin, helt ud til vandet.

Omkring 1300 tallet byggede man Magnus katedralen, som i dag står som en ruin i byen.

På bagsiden af kirken ser man et smukt billede. Bag denne fandt man en trækasse, hvori der lå nogle dokumenter. De blev sendt til Danmark, så man kunne forske lidt i dem. Men det kom aldrig i gang. Da de kom tilbage til Færøerne, murede man dem ind i væggen igen. Der ligger de stadig og ingen ved, hvad de egentlig betyder.

Inde i museet kan man se en masse gamle arbejdsredskaber. Blandt disse finder man bla. redskaberne der blev brugt til fangst af Grindehvaler. I dag er metoden heldigvis meget human, og dyrene lider ikke, til trods for, at det ser voldsomt ud.

I virkeligheden har dyrene på Færøerne det jo helt fantastisk. Fårene går frit rundt og spiser græs. Det samme med gæssene. Hvalerne lever et godt og dejligt liv på havet, inden de ender på middagsbordet.

Næste stop var en udsigtspunkt, hvor vi fik den smukkeste udsigt over Torshavn.

Næste stop var Saksun

Den lille by, som ligger i de vildeste omgivelser! Her føler man sig virkelig lille, når man står nede i byen, som er omringet af store smukke bjerge!

Næste stop var Tjørnuvik

I denne lille hyggelige by, som i dag består mest af sommerhuse, bliver man nærmest stakåndet af at være. Det er så smukt! Vanfald der triller ned som baggrundsbillede for de små fine huse. I denne by er der mulighed for at surfe, da bølgerne ofte er gode.

Her i Tjørnuvik er der også udsigt til Risin og Kellingin, som er to islandske trolde, der kom til Færøerne, for at trække øerne med til Island. Men da de rakte op for at tage fat, ramte en solstråle dem og de blev forstenede.

På vejen tilbage kom vi forbi Fossa.

Det er et kæmpe stort vandfald. Det er så smukt! Vi var afsted på en dag, hvor det regnede on and off og lige ved denne seværdighed, var det bestemt et plus! Vandet væltede ned i kæmpe mængder!

Sidste stop var Gjógv

Det var vildt! Virkelig vildt! Vinden var god og bølgerne stod i flere meters højde op ad klipperne! Sælerne legede i bølgerne og stak hovederne op over vandet.

Naturens krafter er vilde og den oplevelse fik vi her.

Efter en tur i kløften stod den på kaffe og kage i byen. Det var en rigtig god afslutning på en fantastisk tur.

Sidste dag på Færøerne. Vi valgte at leje en bil og køre til øen Varga, hvor lufthavnen ligger. Det viste sig, at være en rigtig god ide.

Første stop var ved Trøllkonufingur, som er en sjov klippe, der ligner en troldefinger. Det siges, at være en islandsk trold, som er forstenet her. Turen hertil går ad en sti langs vandet.

Vi kørte videre til Múlafossur, som også er et vandfald. Det er virkelig et smukt sted.

Sidste stop på Færøerne var lufthavnen.

Her måtte vi ramme hovedet m,od muren, da vi fandt ud af, at vores fly åbenbart var rykket frem og derfor var fløjet flere timer tidligere….ØV

Vi fik dog købt en ny billet og kom hjem i god behold.